KÖZÉPKOR
1. A feudális társadalmi és gazdasági rend jellemzői
2. A nyugati és a keleti kereszténység (az egyház politikai szerepe a nyugati kereszténységben)
3. Az iszlám vallás és az arab világ; a világvallások elterjedése
4. A középkori városok
5. A reneszánsz és a humanizmus
1. A feudális társadalmi és gazdasági rend jellemzői
Ábrák: Száray Miklós: Történelem I.
- a megművelhető terület hasznosítása a középkorban (184. oldal)
- falu és uradalom a középkorban (185. oldal)
- a hűbéri lánc (186. oldal)
- a jobbágyság kialakulása és szolgáltatásai (187. oldal)
A középkor elnevezés a reneszánsz idejéből való (az ókor és saját koruk közötti köztes idő jelölésére).
Ideje: 476 (Nyugat-római Birodalom bukása) --- 1492 (Amerika felfedezése), vagy 1640-42 (az angol polgári forradalom ideje), vagy a reneszánsz közötti kor.
A középkori társadalom a hódító germán, barbár és a volt római elemek összeolvadásából keletkezett.
A mezőgazdasági technika fejlődése (X-XI. század)
- az ókorban az ún. vad-talajváltó vagy legelőváltó földművelési módszer volt használatos. Általában az erdőirtással nyert, s állatok által természetes módon megtrágyázott földet kb. 10-30 évig, kimerülésig használták, ezután új területet vontak művelés alá
- a VIII. sz. körül, a kolostorok környékén alakul ki a kétnyomásos rendszer (szántó+ugar évente cserélve)
- később a háromnyomásos (őszi+tavaszi+ugar évente forgatva), fejlettebb technológia terjedt el. A zab termesztése elősegítette a ló szélesebb körű elterjedését és használatát. Nyugat-Európában a X-XI. századra lett általános ez a gazdálkodás, míg Dél-Európában megmaradt a kétnyomásos földművelés.
Ezek a rendszerek elősegítették a letelepült életformára való áttérést.
Egyre többet és egyre biztonságosabban lehetett termeszteni, ez demográfiai növekedéshez vezetett.
Új eszközök is megjelentek. A germán csoroszlyás, kormánylemezes nehéz fordítóeke lehetővé tette a kemény, kötött talajok megművelését, mélyen megforgatta a talajt. Mozgatása 6-8 ökröt igényelt, ugyanakkor így már elegendő volt csak hosszában szántani a földet (keresztirányban már nem kellett). Az igaerő-szükséglet miatt terjedt az ökör és ló tenyésztése. A nyakhám helyett már szügyhámot alkalmaztak, amely így nem "fojtogatta" a jószágokat, megnövelte húzóerejüket. Patájukat patkóval látták el. A gabonatermelő-nagyállattenyésztő gazdálkodás jobb táplálkozást eredményezett, az önellátó gazdálkodást felváltotta a terményfelesleg piacon való értékesítése, vagyis kialakult az áru- és pénztermelés.
A megművelt földterület nagysága is nőtt: erdőket, bozótosokat irtottak ki, füves területeket törtek fel, mocsarakat csapoltak le.
A középkori uradalom jellemző vonásai
- az uradalom nagy földterület, sok-sok faluval, erdőkkel, legelőkkel, földekkel, tavakkal stb.
- központjában a földesúr udvarháza állt. Itt a földesúr élt fegyveres kíséretével és szolganépével. A X. sz.-tól általában fából és/vagy kőből épült vár volt az udvarház. Az uradalom önellátó volt (a parasztok termelték meg a szükséges élelmet, kézműves termékeket). Annyit termeltek, amennyi uruk és az uradalomban élők szükségleteit fedezte.
Az uradalom termelési, igazgatási és bíráskodási szervezeti egység volt.
- A földesurak az antik, a barbár, germán előkelők szintéziséből alakultak ki. Igyekeztek immunitást (királyi jogok alóli mentesség) szerezni birtokaikra, mert ez esetben adómentességet élveztek, és saját uraldalmukban királyi jogokat gyakorolhattak: 1. bíráskodhattak 2. bányát nyithattak 3. az árutermelés kifejlődése után piacot tarthattak 4. vámot szedhettek stb.
- az uradalom három részből állt:
1. a jobbágyok által használatra kapott terület: a jobbágytelek belső telekből (házhely+kert) és külső telekből (szántó) állt, a dűlőkben kiosztott parcellákat évente újrasorsolták, így küszöbölve ki a minőségbeli különbségeket. A jobbágyparaszt csak használatra kapta a földet, cserében különféle szolgáltatásokkal tartozott.
2. A földesúr saját kezelésű birtoka a majorság (allódium): ezt robotban műveltette meg a parasztokkal, az itt megtermelt javak teljes egészében a földesurat illették.
3. közös használatú területek: erdők, mezők, kaszálók, folyók, tavak.
A jobbágyparasztok kötelezettségei földesuruknak:
- terményhányadot adtak természetben (kilenced),
- az árutermelés és piacgazdálkodás beindulásával pénzadót,
- földesúr nagyobb életeseményekor ajándékot,
- a majorságok megműveléséhez munkajáradékot (robot),
- speciális adófajtákat: pl. első éjszaka joga (általában pénzben megváltható volt), holt kéz (a paraszt vagyonának legértékesebb darabja a földesurat illette).
A földesurat birtokán előjogok is megillették, ezek az ún. banalitások, földesúri monopóliumok, pl. kocsmatartás joga, mészárszéktartás joga, sör- és pálinkafőzés joga, malomtartás joga.
A földesúr bíráskodhatott is jobbágyai felett (ez volt az úriszék).
A jobbágyok ezeken kívül az államnak (királynak), egyháznak is adóztak (tized).
A középkori társadalomra a hűbériség jellemző. Ebbe a hierarchiába csak a nemesség tartozik, a jobbágyság nem. A hűbéri láncolat kialakulásának összekötő eleme a feudum (adománybirtok, amely örökíthető, cserébe a megadományozott katonáskodással tartozik hűbérurának, aki őt védelmébe veszi).
A legfőbb hűbérúr a király (senior), ő adományoz feudumut a nagyobb nemeseknek, így azok az ő vazallusai (hűbéresei). A tehetősebb vazallusok szintén adományozhattak feudumot, így egyszerre lehettek vazullusok és seniorok is. A rendszer alján a kisnemesek állnak. A termelő réteg nem része a hűbéri láncolatnak.
A feudum (adománybirtok) mellett létezett a beneficium nevű birtoktípus is. Ezt valamely kiemelkedő tettért kaphatta tulajdonosa, ez a birtoktípus nem volt örökíthető.
_________________________________________________________
2. A nyugati és a keleti kereszténység (az egyház politikai szerepe a nyugati kereszténységben)
Ábrák a témához:
Száray Miklós: Történelem I. és II.
- a nyugati és a keleti egyház szervezete (I. o., 179. o.)
- az invesztitúraharc áttekintése (II. o., 10. o.)
- a katolikus egyház felépítése a XI-XIII. században (II.o., 12. o.)
1. az egyház és az állam kapcsolata
- kezdetben a világi és az egyházi hatalom erősen összekapcsolódott
- Nagy Constantinus császár idején kezdődött a keresztény egyház kiépítése (niceai zsinat, 325). A császár a külső ügyek püspöke lett, beleszólhatott az egyház ügyeibe. Később a császárok nevezték ki például a főpapokat. Constantinus adómentességet (kiváltság) adott a papságnak, állami feladatokkal bízta meg őket.
- 476, felbomlik a Nyugat-római Birodalom, ám az egyház és az állam továbbra is összefonódik. A császár nevezte ki, majd a Karoling uralkodók, végül a német-római császárok és védték Róma püspökét (=pápa), az egyházi vezetőket. A papság, a szerzetesek írástudóként szolgáltak a császári udvarban (kancellárián).
- Az egyház szeretett volna szabadulni a világi befolyástól. Szent Ágoston (V. sz.) Isten országa c. munkájában "az egy mindenható Isten az Égen, egy mindenható császár a Földön" elvet hirdette, I. Gelasius pápa pedig meghirdette a "kettős hatalom" tanát: a hívők lelke Isten országának a része (egyházi befolyás), a hívők teste, javai, ügyei evilági életük része (császári befolyás). Ez az álláspont a világi hatalomtól való függetlenedési harchoz vezetett, csúcsa az invesztitúra-harc.
- 1054-ben a keresztény egyház kettészakadt (szkizma): a római pápák megerősödése vezetett ehhez. A római pápa és a konstantinápolyi patriarcha kölcsönösen kiközösítették egymást és hiveiket az eghyázból. (római katolikus egyház, görögkeleti v. ortodox egyház -nyelvben (latin, görög), szertartások rendjében (pl. kovásztalan kenyér, kovászos kenyér), néhány hittételben eltértek az álláspontok. A pápa a nyugati egyház feje, legrangosabb méltóság (vertikális egyházszervzet), a keleti pátriarka csak első az egyenlők (püspökök) között (horizoltális egyházszervezet).
2. az invesztitúra harc
- a cluny szerzetesrendből indult ki a reformmozgalom, ez szétterjedt
- VII. Gergely pápa (XI. sz.) megszigorította az egyház belső életét, tiltotta a szimóniát (egyházi tisztségek pénzért való vásárlása), kötelezővé tette a cölibátust (papi nőtlenséget). Tételeit a Dictatus Papae c. művében (1075) hirdette ki. Ebben a pápát a császár fölé helyezte, az invesztitúra jogot (egyházi méltóságok kiválasztása, beiktatása) az egyháznak adta.
- IV. Henrik (1056-1106) német császár lépett fel VII. Gergely ellen. A német püspökök a császár utasítására nem akartak engedelmeskedni a pápának, ezért a pápa kiközösítette IV. Henriket (akár meg is ölhették). 1077-ben Canossa váránál IV. Henrik három napig vezekelt, a pápa megbocsátott neki, ám nem sokkal ezután Henrik sereggel indult a pápa ellen, aki végül a dél-itáliai normannokhoz menekült. A harcnak ez az első szakasza V. Henrik és II. Callixtus pápa által zárult (1122 worsmsi konkordátum)- az invesztitúra jogot megosztották: a főpapokat a papi hivatalukba a pápa, hűbérbirtokaikba a császár iktatta be. 1123-ban a lateráni zsinaton a megállapodást szentesítették.
- A II. szakasz idjén I. Barbarossa Frigyes támadt III. Sándor pápa ellen (XII. sz.). I. Frigyes É-Itáliára támadt, de 1176-ban Legnanónál vereséget szenvedett, békétt kötött a pápával (1177: "második Canossa-járás).
- Az egyház világi hatalma csúcspontjára III. Ince (XIII. sz.) alatt jutott. A pápa ekkor nagyobb hatalommal rendelkezett, mint a császár. Ekkor történt az inkvizíció felállítása az eretnekek üldözésére (egyház: felderíti az eretnekeket, világi hatalom bünteti).
- A III. szakasz III. Frigyes német császár és IX. Gergely között zajlott (XIII. sz.), váltakozó sikerrel. Az 1273-ban cszászárrá választott Habsburg Rudolfnak sem ereje, sem érdeke nem fűződött a harc folytatásához.
- Eredmény: a pápaság kikerült a német császárok befolyása alól, de hamarosan bekövetkezett az "avignoni fogság" (1308-77) időszaka, amely a francia befolyás megerősödését jelentette az egyház ügyei felett.
__________________________________________________________
3. Az iszlám vallás és az arab világ; a világvallások elterjedése
Ábrák a témához:
Száray Miklós: Történelem I.
- Az Arab-félsziget a VII. században (196. o.)
- az arab terjeszkedés (199. o.)
- nagymecsetek képei (200. o.)
1. Az iszlám vallás kialakulása
- az Arab-félszigeten alakult ki, ahol a sivatagos területen tevés nomád beuinok éltek, a partvidéki városokban pedig kereskedők, kézművesek (tömjénút)
- a VI. századra a túlnépesedés miatt veszélybe került a megélhetés, elvándorlásra nem volt lehetőség Bizánc és a Szaszanida Birodalom miatt. Az iszlám kialakulása segített a válságjelenség mérséklésében (pl. a hit védelme érdekében jogos a hódítás, azaz a kitörés a félszigetről, a vagyoni különbségek megszüntetése).
- a vallásalapító Mohamed (570-632) Mekkában született elszegényedett nemzetségben. Korán árva lett, majd tevehajcsár, karavánvezető, végül házasság révén karavántulajdonos. 40 éves korában látomásai támadtak, ezután Mekkában a vagyoni megkülönböztetések eltörlését kezdte hirdetni. 622-ben a mekkai előkelők elűzték a városból (Mekkából Medinába, ezt nevezzük Hidzsrának, amely a mohamedán időszámítás kezdete lett). 630 körül kiegyezett a mekkai vezetőkkel: megígérte a Kába kövének tiszteletét, ezzel biztosítva Mekka további kultikus központi jellegét. 632-ben hunyt el, Medinában temették el (két fia és négy lánya volt).
2. az iszlám tanítások
- iszlám (arab): engedelmesség, odaadás, belenyugvás Allah akaratába
- több vallás keveredéséből jött létre (zsidó, ortodox, perzsa, pogány kultuszok keverednek benne)
- tanai:
- Ádám és Éva az első emberpár
- az arabok ősapja, Ábrahám próféta egyik fia Iszmael
- Mózes és Jézus is próféta, Mohamed elődei, Mohamed a legnagyobb próféta
a 3 fő dogma:
- egy az isten Allah (monoteizmus), és Mohamed az ő prófétája
- Allah kinyilatkoztatása a Korán (=tanítás) - ez 114 szúrából, azaz fejezetből áll
- utolsó ítélet: Allah döntése szerint a bűnösök a pokolba, az igazhívók a mennyországba kerülnek.
a "hit 5 oszlopa":
- egy az isten, Allah, és Mohamed az ő prófétája, hit bennük
- napi öt ima Mekka felé fordulva
- Ramadán havi böjt (holdév 9. hónapja - szeptemberben van) - ekkor napkeltétől napnyugtáig tilos az evés-ivás
- zakat, azaz alamizsnálkodás (a szegények megsegítésére a termés tizedét, 5 teve után egy juhot beszolgáltatni
- mekkai zarándoklat a Kába-kőhöüz az életben legalább egyszer.
egyéb szabályok, kötelességek:
- tilos sertéshúst fogyasztani
- tilos részegítő italt fogyasztani (bor és egyebek)
- a hit védelme ill. dzsihád (szent háború a hit kiterjesztésére)
- szertartáshelyek: mecset (kisebb imaház), dzsáma (nagy imaház). A híveket imára a minaretből a müezzin éneke hívja.
- legfeljebb 4 feleség (kivéve a szultán - lásd hárem)
3. iszlám irányzatok
- mivel Mohamed fiai meghaltak, nem volt örököse, utódai a kalifák (=helyettesek). Az első kalifák Mohamed családjából származtak, a 4. kalifa az unokaöccse volt, viszont az Omajjád család letaszította trónról (661, ekkor szakadt az iszlám irányzatokra.
- szunniták (legtöbb követő) (szunna = Mohamed életéről és tanításairól szóló hagyományok gyűjteménye, egyenlő értékű a Koránnal)
- siíták (='Ali pártják követők): az Omajjádokat és a szunnát nem ismerték el. Törvényes vezetőjüknek Ali leszármazottait (=imám) tartják (pl. ma: Irán)
- (K)haridzsiták ('kilépők'): egyik felet sem támogatják, szerintük az iszlám kalifát a hívők közösségének kell megválasztania
4. A világvallások hatásai
- hatnak a gondolkodásra, világszemléletre, filozófiára
- a teremtésmítoszok a világ és az ember keletkezés-magyarázatai
- az életvezetésre hat pl. a keresztény Tízparancsolat, a buddhisták 5 parancsolata, az iszlám hit 5 oszlopa satb.
- hatással vannak a művészeti alkotások témájára, formájára (pl. ortodox ikonok, iszlám arabeszkek), jelképrendszerük van (pl. hal, bárány a kereszténységben)
- a vallási épületek-templomok befolyásolják az építészetet, a városok kialkítását
- hatnak az írásbeliség, a nyelv fejlődésére (pl. Luther bibliafordítása a német nemzeti nyelv kialkulására)
- a gazdasági életben jellegzetes a keresztényeknél a halászat (böjti halevés), a bortermelés, a kamatszedés tilalma, pénzügyektől való tartózkodás, az iszlámban a kertművelés, kertművészet, az adózásban a tized (a keresztényeknél a dézsma, a mohamedánoknál a zakat)
- a társadalomban a hinduizmus a kasztrendszerhez vezetett (India), Kínában a konfucianizmus előírja az ősök, öregek, a császár tiszteletét, a vallások előírják a hagyományos női-férfi szerepeket.
- ahol az egyházi vezetők egyúttal állami vezetők is lehettek/lehetnek (teokratikus államok), ott az egyházjog a világi bíráskodás alapja, tehát beleszólnak a törvényekkel a bíráskodásba (pl. az egyiptomi thébai papság, Kálván János Genfben, iszlám államok - pl. Szaud-Arábia, Vatikán, középkori istenítéletek)
- néhány nagy háborút is előidéztek (pl. kereszteshadjáratok, huszita-háborúk, német, francia vallásháborúk), szövetségi rendszerek (pl. Szent Liga a török kiűzésére
- a mindennapi életet irányítják pl. a napi rítusok előírásával (imádkozás), az egyházi ünnepek megtartásával, a táplálkozás befolyásával (pl. Indiában tilos a marhahús-evés, a muzulmánoknál a disznóhús-evés), irányítják a nevelkedés, felnőttéválást (pl. beavatási rítusok: keresztelés, házasság, temetés), egyes közösségekben kötelezettségeket ír elő (pl. fátyolviselés egyes iszlám közösségekben).
_________________________________________________________
4. A középkori városok
Ábrák a témához:
Száray Mikós: Történelem II.
- a középkori város felépítése (23. o.)
- a céh felépítése (23. o.)
- városok a középkori Európában - térkép (22. o.)
- Chartes középkori városképe (24. o.)
- a középkori kereskedelem (25. o.)
- a feudális társadalom felépítése (25. o.)
1. fogalma
A város olyan tömörülés, ahol nem csak mezőgazdaságból élő népesség él (kézművesek, kereskedők, értelmiségiek is).
2. kialakulása
- a mezőgazdaság és a kereskedelem fellendülése hatására alakulnak ki
- helyük: régi római kori települések helyen, várak, egyházi centrumok közelében, utak, folyami átkelők találkozásánál
- X-XIII.: Észak-Itáliában, Franciaországban, Angliában, Flandriában, Baltikumnak jöttek létre elsődlegesen
- lakosságszám ált 4-5 ezer körül, nagyvárosokban 10-15 ezer körül
3. A városi jog (kiváltságok) elemei:
- az önkormányzat joga (a városközösség, a kommuna harcolta ki a város birtokosával szemben)
- bíráskodási jog (szabad bíróválasztás, bíráskodás a város területén és a város lakói felett)
- piactartás joga
- adók egyösszegű fizetésének joga
- birtokjog (=a városnak lehettek falvai, jobbágyai)
- kegyúri jog, azaz szabad plébános-választás
- árumegállító jog (egyes nagyobb városok joga, kényszeríthették a kereskedőt, hogy meghatározott ideig ott is árusítsa portékáit)
4. a város társadalma
- a városlakó szabad ember, rendelkezhetett tulajdonával (adófizetés: a vagyon arányában)
- a városban töltött 1 év 1 nap után a jobbágy megszabadulhatott kötöttségeitől - „A városi levegő szabaddá tesz."
- polgárjoggal csak az ingatlantulajdonosok rendelkeztek (kézművesek, kereskedők, háztulajdonosok) - ők a város középrétege
- patríciusok (gazdag kereskedők): a város irányítói, a szenátus (városi vezető testület tagjai), közülük kerül ki a polgármester
- a polgárjog nélküli szegények a városi plebejusok (alkalmi munkákból, földművelésből éltek)
5. A város részei, felépítése
- általában fallal vették körül
- középpontban a piactér, itt állt a templom és a városháza is
- általában kőházak, sokféle háztípus (földszintes, több emeletes lakótorony)
- szűk utcák (sikátorok), zsúfoltság, földút, közvilágítás még nincs
- nincs csatorna, szemét, szennyvíz, ürülék az utcára ment (járványok!)
6. A középkori kereskedelem
- a vásár és a piactartás városi jog volt, néhol árumegállítási joggal kiegészítve: kereskedő megállítása, a városban való árusítás meghatározott ideig)
- monopólium: egyes cikkekkel csak az uralkodó és megbízottai kereskedhettek
- sok árucikk szabott áru volt: előírták az árát, azt, hogy mikor és mit szabad árusítani
- a vásárok rendje: 1. általában 1 hétig csak mustrára (megnézésre) tették ki az árut, 2. ezután a piacfelügyelő engedélyezte a vásárlást 3. vitás ügyekben a piacbíróság döntött 4. ügyeltek a rendre
7. A középkori távolsági kereskedelem irányai
- elsősorban luxuscikkekkel és vízi úton kereskedtek (pl. selyem, gyapot, fűszer), cserébe nemesfémet, nyersanyagokat adtak, később Európából is szállítottak iparcikkeket Ázsiába
- a levantei kereskedelem (= a Földközi-tenger térségében): kezdetben az arab hajók uralták, majd Bizánc, XI. sz.-tól az észak-itáliai kereskedővárosok (pl. Velence, Genova, Pisa)
- az északi-tengeri és balti-tengeri kereskedelem urai a skandináv népek (vikingek), majd az észak-német városok és a flandriai városok voltak, nagy teherbírású hajójuk a kogge). Heringet, prémeket, gabonát, viaszt, borostyánt, posztót, fegyvereket árultak, délről beszerzett keleti árukat szállítottak
- 1161-ben létrehozták az ún. nagy kereskedői hanzát, azaz szövetséget (befektetésigény, biztonság miatt), ez a XIV. századra városszövetséggé (Hanza-szövetség) fejlődött
- a szárazföldi kereskedelem a feudális anarchia megszűntével lendült fel, a folyamok mentén, ill. folyamvölgyekben, zarándokutak mentén (pl. Franciaországból Rómába, ill. Santiago de Compostelába). Központja: Champagne grófsága. Hosszú, 48 napos vásárokat tartottak, kialakult a pénzváltás, később hitelszervezetek jöttek létre.
__________________________________________________________
5. A reneszánsz és a humanizmus Itáliában
Ábrák a témához:
Száray Miklós: Történelem II.
- 66. és 67. oldal képei
I. a reneszánsz
1. a szó eredete
- olasz: rinascimento, francia: renassaince ="újjászületés"
2. a reneszánsz szó jelentései
a) egy művelődéstörténeti korszak neve (XIV-XVI. sz.)
b) egy korstílus neve
c) „újjászületés": az antik embereszmény, emberközpontú gondolkodásmód újjászületése
3. a reneszánsz jellemzői
- az antik szerzők, műemlékek tanulmányozása, mivel az antik művészet a mérce számukra
- természetszeretet (a természet egyszerűsége, harmóniája eszmény a művészek számára)
- ideológia: a humanizmus, ennek filozófiai rendszere az újplatonizmus
- embereszmény a polihisztor (=sokoldalúan képzett ember), pl. Leonardo da Vinci
- a kor műpártolói a mecénások (gazdag fejedelmi, királyi udvarok, pl. Mediciek, Lorenzók, Sforzák)
4. művészetek
a) építészet
- a gótika függőleges tagoltságával szemben vízszintes tagoltság (párkányok, ablakkeretek)
- oszlopokon nyugvó boltíveket alkalmaznak, loggiát építenek (=oszlopokra támaszkodó nyitott árkádos csarnok vagy galéria), kupola
- paloták, egyetemek, bérházak, színházak építése
b) festészet
- anatómiai tanulmányok, gazdag színvilág, perspektíva ábrázolása, portréfestészet, természeti témák (önálló tájképek), antik és bibliai témák, antik szépség-eszmény és harmóniára törekvés (pl. Leonardo: Utolsó vacsora, Mona Lisa, Raffaello, Tiziano, M. S. mester képei)
- grafika (réz- és fametszetek), pl. Dürer
c) szobrászat
- anatómiailag pontos, valósághű szobrok, többnyire márványból, a meztelen test arányainak, szépségének ábrázolása (pl. Michelangelo: Mózes, Pieta, Dávid)
d) zene: hangszerrel kísért ének, táncok, mise, madrigál (több szólamú, kis énekegyüttesre írt rövid dal), szerző: pl. Palestrina, Bakfark Bálint lantművész, Tinódi Lantos Sebestyén
e) irodalom
- énekversek (dallamra írt versek) helyett tisztán szóversek
II. a humanizmus
1. a szó eredete
- Ciceró „studia humanitatis" (= humán, azaz az emberre vonatkozó tudományok) és a „humanae letterae", azaz az emberért való fáradozások kifejezésből vezethető le
2. jelentései
- a reneszánsz polgárság világi, emberközpontú filozófiája (az antik eszmények újjászületése: emberközpontúság, az élet szeretete, az emberi test szépségében való gyönyörködés, természetszeretet, a szerelem nagyra értékelése stb.)
- tudós, humanista magatartás (először az antik szerzők iránti érdeklődés megnevezésére használták a fogalmat): az antik szerzők, mitológia tanulmányozása és alkalmazása
3. emberideálja
- a sokoldalúan művelt ember, a polihisztor
4. a humanizmus mozgalma elsősorban irodalmi jellegű volt, a grammatika, retorika, dialektika vált a gondolkodás központi témájává
5. terjedése
- XIV. sz. Itália, XV-XVI. sz. Európa többi országa
6. legismertebb képviselői
- Petrarca, Morus Tamás, Boccaccio, Rotterdami Erasmus, Janus Pannonius
7. állambölcselet
- Machiavelli: A fejedelem (1513) c. műve, mely az államszervezés és irányítás kézikönxve
- „A cél szentesíti az eszközt", azaz az erős, akár zsarnoki fejedelmi hatalom a közösség érdekében szükséges