A szövegalkotásról
Verselemzési segédlet
Mi a verselemzés?
1. Előzmények, hatások
- az adott műnek lehetnek kapcsolatai az adott korszak jellegzetes gondolkodásmódjával, korfelfogásával (pl. a korszak vallással kapcsolatos gondolkodásmódjának változásai és Ady istenes versei között kimutatható a kapcsolat)
2. Keletkezéstörténet
- az alkotóról, a történelmi háttérről, korról csak annyiban emlékezz meg, amennyiben a konkrét vershez köthető; a háttérismereteket a szöveg értelmezéséhez kösd!
- ha ismered az alkotás konkrét keletkezési körülményeit, nyílván meg fogod említeni, ha csak a keletkezési évszám, a mű gondolati tartalma ad támpontot a történelmi háttérre, korra, akkor mozgósítanod kell szélesebb tudásod (pl. történelem, művészettörténet, ének stb.)
3. Cím
- Milyen típusú a cím? Megnevező jellegű (pl. témát, központi motívumot, műfajt stb.), mondatszerű, esetleg műfajmegjelölő?
- Mi a denotítv (elsődleges) és konnotatív (másodlagos) jelentése a címben szereplő szavaknak?
- Tartalmaz valamilyen stilisztikai eszközt (pl. alakzat: ismétlés, ellentét, párhuzam stb., költői kép: metafora, megszemélyesítés, hasonlat, metonímia)?
- Mennyiben készíti elő a mű gondolatmenetét, jelentését?
- Hányszor fordul elő a cím a szövegben? Az ismétlődések során változik, kiteljesedik a jelentése?
4. Témakör, problémakör
- A téma, problémakör az, amiről az alkotás szól. Akár többféle témát, problémakört is feszegethet az adott alkotás (pl. téma: szerelem, háború; problémakör: pl. a költő és közönsége eltávolodása stb.)
- Ha valamilyen problémát vet fel az alkotás, a műből kiolvasható-e valamiféle megoldási javaslat, a költő álláspontja a problémával kapcsolatosan?
5. Műfaj
- Milyen műfajba sorolható az adott alkotás?
- Tiszta műfajú a szöveg? Esetleg kevert műfajú (pl. elegico-epigramma, elegico-óda stb.)
- A szerző a jól ismert műfajt variálja, nem eredeti formájában alkalmazza? Mi ennek a jelentősége?
6. Verstípus
- A szöveg jellegzetes tartalma, szövegszerkesztése miatt besorolható-e valamilyen verstípusba? Pl. érték- és időszembesítő vers, létösszegző vers, számvetéses vers, retorikus vers stb.)
7. Külső szerkezet (architektúra) sajátosságai
- a szöveg külső felépítése, tagolódása:
8. Belső szerkezet (kompozíció) sajátosságai
- Hogyan alakul a vers gondolatmenete? Milyen gondolati egységekre tagolódik? Mi ezeknek az egységeknek a gondolati tartalma?
9. Vershelyzet
- Kiolvashatóak a vers szövegéből a megírás körülményei?
10. Beszédmód
- A lírai alany/lírai én monológja alkotja a szöveget?
- Esetleg szereplíráról van szó, tehát az alkotó másvalakinek a gondolatait, érzéseit fejezi ki (pl. Vogelwaide: A hársfaágak csendes árnyán – a költő egy leányt beszéltet, az ő monológjában olvashatunk a szerelmi élményéről)
- Szubjektív líra (én-vers, vallomásos vers)? A költő közvetlenül saját érzéseiről, gondolatairól vall a versben?
- Tárgyias/objektív líra? A költő egy külső tárgyon keresztül fejti ki gondolatait, maga nem nyilatkozik meg (pl. Baudelaire: Az albatrosz)
- Változik-e a beszédmód (szám, személy) a szöveg során? (pl. én – te szembeállítás, én – mi azonosulás a szövegben a megszólításokban, igealakokban)?
- Milyen a beszédmód hangneme? Egységes a hangnem a szövegben, esetleg többféle hangnem érvényesül benne? Mi ezek szerepe a szövegben?
11. Motívumok, toposzok
- Milyen motívumokra épül a szöveg? (Pl. tájelemek, évszakok változása, magyarsággal kapcsolatos motívumok stb.)
- Van-e a versben toposz (=irodalmi közhely), tehát olyan motívum, ami nagyon sokszor ismétlődött már az irodalom történetében (pl. Horatius hajó-motívuma = az állam hajója, az egyén életének hajója)?
- A motívumokhoz, toposzokhoz milyen jelzők, igék társulnak? Hogyan bővítik ezek a jelentéskörét?
- Fejlődik-e az a motívumkör a versben (pl. Tóth Árpád: Elégia egy rekettyebokorhoz – hajó-motívuma)?
12. Megidézések, intertextualitás
- Szerepelnek-e a szövegben utalások más korból való szerzők szövegeire? Mi ezekkel a kapcsolat? Milyen jelentésváltozást fejez ki általuk a szerző?
- Nagyon gyakoriak az alkotásokban a mitológiai, bibliai utalások, történelmi vonatkozások. Milyen módon szerepelnek ezek a szövegben? Hogyan variálja, módosítja jelentéskörüket a szerző?
13. Jellegzetes stíluseszközök
- Köthető az adott alkotás valamely korstílushoz, stílusirányzathoz? Mi igazolja ezt a szövegben?
- Van-e a szerzőnek egyedi stílussajátossága? (Pl. Ady jellegzetes eszköze a szóalkotás, nyomatékosító ismétlések, egyedi jelképek stb.)
- Melyek a szöveg jellegzetes alakzatai? (pl. hangalakzatok: alliteráció, tőismétlés; alakaztok: ismétlésfajták, ellentétfajták, párhuzam, felsorolás, halmozás, fokozás, irónia, gúny stb.)
- Milyen szemléltető költői képekre épül a gondolatmenet kifejtése? Melyek a meghatározó költői képek a szövegben?
- A szövegben szereplő jelzők milyen értékrendszerre, esetleg értékvesztésre, értékhiányra utalnak?
14. Üzenet/mondanivaló
- Mi a vers egészének mondanivalója?
- Mennyire aktuális ez a gondolat/gondolatkör napjainkban?
- Mi a személyes véleményed erről?
15. Hatás
- Az adott alkotás hogyan él tovább az irodalom történetében? Hatott-e másokra? Milyen módon? Milyen új jelentéskörrel gazdagították a témát/problémakört?