A szöveggel való bánásmód - az Internet korában is (!) - az egyik legalapvetőbb kompetencia. Ez konkrétan a szövegek befogadását (= szövegértés) és szövegek alkotását jelenti valamely kommunikációs cél érdekében.
A szövegértés - mind szóban, mind írásban - életünk szerves része, nélkülözhetetlen területe. Egyetlen tantárgy feladatait sem tudnád megoldani, ha nem lennél ennek a képességnek a birtokában.
A középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsga első részeként 60 perc alatt egy szövegértés feladatsort kell megoldanod. Ez áll egy kb. 1,5-2 oldal terjedelmű - általában értekezés, esszé, cikk műfajú - szövegből, és a reá vonatkozó, hozzá kapcsolódó 10-15 kérdésből. Az alábbiakban ennek technikáját fogjuk áttekinteni.
A szövegértés feladatsor megoldásakor a következő fokozatokkal, egyre nehezedő feladatokkal találkozhatunk:
1. szint: tények, adatok, vélemények, érvek felismerése, azonosítása;
2. szint: tényekkel, adatokkal való műveletek (pl. összehasonlítás, párhuzam stb.)
3. szint: a szavak, kifejezések jelentése (pl. szinonímák, antonímák, jelentés a szövgkörnyezet hatására stb.);
4. szint: a szöveg kommunikatív sajátosságai (pl. ki a feladó, befogadó, mi az üzenet, a kommunikációs funkció stb.);
5. szint: a szöveg grammatikai (nyelvtani), stilisztikai jellemzői, ezek szövegbeli funkciói (pl. szófajták felismerése, stilisztikai eszközök felismerése stb.);
6. szint: a szöveg szerekezete
- a szöveg szerkezeti felépítése,
- a szerkesztésmód jellegzetességei,
- a felépítés által közvetített jelentés;
7. szint: a szöveg egészével kapcsolatos tartalmi (jelentéstani) feladatok, pl.
- címfajta,
- cím és a szöveg egészének viszonya,
- a szerzői álláspont azonosítása, értelmezése,
- szövegbeli utalások, hivatkozások szerepe,
- vázlat, témahálózat készítése,
- a szöveg egészének jelentése, jelentésrétegei,
- a szövegbeli logikai, tartalmi kapcsolatok;
8. szint: a szöveg tipográfiai sajátosságai
Az alábbiakban feladatok segítségével fogjuk ezeket a szinteket lépésről lépésre begyakorolni.