43. Petőfi költészeti forradalma
44. Radnóti hitvesi szerelmi költészete
45. A líra változásai a XIX. század utolsó harmadában
46. Márai Sándor lírájából
47. A reformkor főbb gondolatai Vörösmarty Mihály lírájában
____________________________________________________
Petőfi Sándor költészeti forradalma (1844-ig)
1. Petőfi lírájának jelentőségéről
- a magyar romantika kiteljesítője, de egyben meghaladója is, a lírai realizmus megteremtője
- a forradalom vezéralakja és később szimbóluma is személye
- a líra témavilágát gazdagította, a hagyományos műfajok mellett újszerű verstípusokat hozott létre,
- szerencsés pillanatban lépett fel: a reformkorban alakultak ki tulajdonképpen a folyamatos irodalmi élet keretei, amikor a hazai nyelv és irodalom művelése nem csupán kulturális ügynek, hanem hazafias tettnek számított
- 26 évet élt - világirodalmi rangú életművet hozott létre
2. Életéről
- 1823-ban született, a hagyomány szerint Kiskőrösön
- plebejus származású (apja: Petrovics István mészáros és hentes, vállalkozó, anyja a szláv származású Hrúz Mária)
- sok helyen tanult (pl. Aszód, Selmec, Pápa stb.)
- élete kalandokban bővelkedik – pl. színész-kaland: be akart állni színésznek, elszökött az iskolából Aszódon, később katonának állt be Sopronban, de egészségi állapota miatt leszerelték)
- költői indulását Vörösmarty Mihálynak köszönheti, akihez 1844 telén felgyalogolt Debrecenből, s versei kiadását kérte – sikerrel
- országos hírnévre a János vitéz c. elbeszélő költeményével tett szert, melyet 1844-ben alkotott a népiesség jegyében
- költőtársa, barátja Arany János, akivel együtt a népies-romantikus magyar líra nagy mestere
- felesége Szendrey Júlia, gyermekük, Zoltán a szabadságharc idején született
- Petőfi lírája és tettei szerves egységet alkotnak: az 1848-as forradalom egyik meghatározó alakja volt, bár 1848 nyarán a képviselőválasztáson elbukott (ezt az élményét írta meg Az apostol című elbeszélő költeményében)
- 1849. július 31-én, a segesvári csatában tűnt el
3. A költői pálya 1844 végéig (első korszak):
A népiesség jegyében Petőfi robbanásszerűen kerül be a magyar irodalomba és irodalmi életbe. S az őt ért támadásokkal együtt is rendkívüli népszerűségre tesz szert rövid idő alatt. Új stílust képviselt (természetes, őszinte, közvetlen, nyílt, népies hangvétel), új témákat honosított meg (nép élete), új műfajokat teremtett: népies helyzetdal, zsánerkép, családversek, én-versek, verses-mesés elbeszélő költemény, lírai realizmussal ábrázolt tájversek, eposzparódia stb.
- A Pestre került költőt Vahot Imre a Pesti Divatlapokhoz veszi segédszerkesztőnek. Vahot nemcsak a tehetséget ismeri fel, hanem kialakítja a korigénynek megfelelő Petőfi-képet is. Az erősödő nemzeti érzést és a népiesség kultuszát kihasználva a költőt nemzeti viseletben járatja, nevét magyarosíttatja, s elterjeszti róla a természetes, a műveletlen, az istenáldotta tehetségű imázst. (Ezt a szerepet nem sokáig tűrte Petőfi, szakított a Pesti Divatlappal).
- Ebben a korszakban verseinek zöme népdal, népies dal, népies helyzetdal. A XVIII. század második felétől indult el Magyarországon a folklór-kultusz. Kölcsey Ferenc 1826-os Nemzeti hagyományok c. tanulmányában hívta fel rá a figyemet, mert szerinte a folklór a nemzeti költészet megújításának lehetőségét jelenti, bár fel kell emelni magasabb művészi szintre.
Erdélyi János 1842-es Népköltészetről című székfoglaló előadása – melyet a Kisfaludy Társaságban olvasott fel – már példaképnek tekinti a folklórt, s ezzel elméleti szinten is szélesre tárja a kaput Petőfi előtt.
Petőfi tehát egy korízlés megtestesítője, de nem kizárólagos képviselője. Sokan írnak ez idő tájt népdalt.
Az Akadémia és a Kisfaludy Társaság támogatja és irányítja a folklórgyűjtést. (pl. Kriza János: Vadrózsák).
Petőfi sok dala folklorizálódott. Petőfi újdonsága tehát nem az, hogy népdalt, népies dalt ír, hanem az, hogy a népdalból nem a szókincset, kifejezésmódot, hanem világképet, világszemléletet, valamint a szerkezetet, felépítést, ritmust veszi át.
Politikai felhangot a népköltészet csak ’46 végétől kap, s ezt legszemléletesebben Aranyhoz írt levele fejezi ki: “Ha majd a nép uralkodni fog a költészetben, közel áll ahhoz, hogy a politikában is uralkodjék, s ez a század feladata.”
- Petőfi népiessége egyben tiltakozás is a korabeli almanach-líra ellen. Lírai közvetlensége és természetessége ellentétben áll a biedermeier-korszak kispolgári világképével, a késő-szentimentalista, kimódolt, olcsó életbölcsességeket tartalmazó, a lét nagy kérdéseire közhelyszerű válaszokat adó versekkel. (Petőfi versei közül sem hiányoznak persze az emlékkönyv-költemények, sőt néhány jelentős verse mögött is ott érezzük az almanach-líra hatását. Pl.: Füstbe ment terv, A négyökrös szekér.) (almanach=évkönyv, emlékkönyv)
Az első korszak összegzője és legnagyobb művészi teljesítménye a János vitéz. 1844 októberében kezdi írni, s Vahot szerint “csak néhány est és éjfél kellett ahhoz, hogy elkészüljön”.
Előzmények, hatás: Garai János: Az obsitos (katonáskodás), Vörösmarty: Csongor és Tünde; Dél sziget, népmesei vándormotívumok
Értelmezése:
Társadalmi, szociológiai szempontból: A juhászbojtárból tündérkirállyá váló hős a nép felemelkedéséről, annak lehetőségeiről, vágyairól szól.
A személyiség szempontjából:
A romantika alapkérdéseit veti föl, a személyiség kiteljesedésének lehetőségeit, a boldogság elérésének módjait veszi sorra.
A mű a bűn és bűnhődés motívumával indul. A bűn (Kukoricza Jancsi udvarol, közben a nyáj szétszéled) feloldása, a jóvátétel a zsiványok tanyájának felgyújtása, ahol a lángok a lelki megtisztulást is jelképezik.
Jancsi előtt a boldogságkeresés különböző lehetőségei nyílnak meg:
– pénz, gazdagság (zsiványok tanyája) – szerelem (a felkínálkozó szerelem – francia királykisasszony)
– hatalom (a francia király felajánlja fele királyságát)
A kiteljesedés csak a becsület és kitartás révén érhető el, s a boldogságot a kölcsönös szerelem jelképezi illetve adhatja meg.
(tartalmának utána tudtok nézni az interneten)
Műfaj: elbeszélő költemény, s az epika próbatételes változatához kapcsolódik. Funkcióját tekintve népi eposz.
Verselés: felező tizenkettes. Ettől kezdve ez válik meghatározóvá az addig uralkodó hexameter helyett.
A borozó (1842.):
Petőfi első nyomtatásban megjelent verse. A bordal műfaja a rokokón keresztül került be a romantikus költészetbe. Anakreon görög költő a bor, a jókedv poétájává vált a köztudatban. A bordal látszólagos könnyebbsége, hetyke és kihívó hangja mögött az élet megpróbáltatásaitól és az elmúlástól való félelem áll, s ezt legyőzni segít a bor okozta mámor
Befordúltam a konyhára... (1843.):
A leghíresebb magyar helyzetdal, mely tökéletes gazdaságossággal bánik anyagával, mindvégig egységben tartja a versszervező tűz-motívumot, megcsillantva Petőfi humorát az állandó kiigazítás, önkorrekció révén.
Temetésre szól az ének... (1843.):
A kanonizált értékrend és az egyéni érzésvilág összeütköztetésére, ellentétére épül a vers: boldogság – boldogtalanság, öröm – sírás, élet – halál.
A virágnak megtiltani nem lehet... (1843.):
A szerelmi érzés bizonytalanságát illetve a bizonyosság utáni vágyat alapvető természeti metaforikával, természetes hangnemben és tudatimitációval fogalmazza meg.
Egy estém otthon (1844.):
A lírai életkép, a lírai természetesség egyik csúcspontja Petőfi költészetében. Őszintén ír apja műveletlenségéről (azt hiszi, hogy a színészet cirkuszi mutatványokat jelent, édesanyja szeretetéről).
A helység kalapácsa (1844. augusztus):
Petőfi definíciójában hősköltemény, valójában komikus eposz, eposzparódia. Ki ellen?
a.) Az eposz, mint műfaj ellen íródott, annak idejétmúlt arisztokratikus világképe ellen.
b.) Vörösmarty: Zalán futása című műve ellen, hiszen a Petőfi-alkotás egyik központi motívuma az “enyészet”, a kortárs művéből való.
c.) A korabeli novellák életidegensége, a vasárnapi parasztok mesterkélt idillje ellen irányult.
A komikum forrása: egy fenséges tárgyhoz illő eposzi apparátust rendel a kicsinyes tárgyhoz. Ugyanazzal a módszerrel él, mint Csokonai a Dorottyában: “Nálam a komikusnak útja az, hogy a történetet, mely magában nevetséges, úgy adom elő, mint nagy és fontos dolgot.”
Előzményei: pl. Homérosz eposzai, Csokonai: Békaegérharc; Csokonai: Dorottya; stb.
Petőfi az eposz hagyományos eszközeit alkalmazza, de megváltoztatva: a parodisztikus szándéknak megfelelően vagy kicsinyítve, vagy eltúlozva.
Kisszerűvé teszi a témát: az emberiségre kiható esemény helyett egy falusi, kocsmai verekedés a téma, mely Szemérmetes Erzsók ötvenöt éves bájaiért folyik.
A múzsa segítségül hívása helyett az isteneknek köszöni meg a narrátor, hogy nagy tüdővel áldották meg, így képes elkurjantani a történetet.
In medias res jelen van: a kocsmából a templomi szertartás után hazafelé tart a nép, a kántor udvarolni kezd Erzsóknak, ezután tekint vissza a narrátor a templomba bezárt Szélestenyerű Fejenagy kiszabadulására.
Az eposzi állandó jelzőket feldúsítva használja, pl. Szélestenyerű Fejenagy, a helység kalapácsa, Szemérmetes Erzsók az ötvenötéves bájaival, Vitéz Csepü Palkó, a tiszteletes két pej csikajának jókedvű abrakolója, Amazon természetű Márta stb.
Isteni beavatkozás (csodás elem) helyett a kántor felesége, Amazon természetű Márta és a kisbíró avatkozik bele a tömegverekedésbe, és bünteti meg a harcoló feleket.
A verselés nem hexameter, összevissza alkalmazza az időmértékes verslábakat a szerző.
Az eposzi bőbeszédűség szintén jelen van a történetmondásban: jelentéktelen témákat hosszan részletez a narrátor (pl. hogyan kínozza a kólika a mopszlikutyá), jelentős részleteket elhallgat.
A természet vadvirága (1844.):
Az első költői korszak összefoglaló ars poeticája. Petőfi minden költői korszakában fontosnak tartotta megfogalmazni művészi hitvallását. Minden igazi ars poetica az elutasítás és vállalás kettősségével jön létre. A strófák felépítése is ezt tükrözi. Az első hat sor meghatározó eleme a tagadás és elutasítás, a refrén pedig a vállalás hordozója.
Az elhatárolódás sokirányú: a biedermeier érzelmesség, a klasszicizmus merevsége, az iskolai versgyakorlatok hagyománya is idegen tőle. Ezeket kérték rajta számon a kritikusai, őket nevezi „hitvány ebeknek” a versben.
A refrénben említett virág-metafora a romantika kedvelt képe, az újdonság jelképe. Petőfi mindezt hangsúlyosabbá teszi a ‘vad’ jelzővel, kiemelve költészetének természetességét. Ugyanezt hangsúlyozza provokatív módon a felütés is.
___________________________________________________
Radnóti Miklós hitvesi szerelmi költészete
Radnóti Miklós a Nyugat harmadik generációjához tartozott. Költő, műfordító, prózaíró volt. Életművével ma már a magyar irodalom klasszikusai között foglal helyet.
I. Bevezetés
- Kevés olyan művész van, akinél élet és költészet ennyire elválaszthatatlan lenne. Születésének tragikus körülményeitől egész életében nem szakad el, s egyre erősödő mértékben jelennek meg verseiben a bűntudatnak, a szenvedés jogosságának motívumai. Származása pedig sorsának történelmi tragikumát adja.
- Életművének egyik központi témája, a világ általi fenyegetettség, illetve az erre adható válasz (1935).
- Radnóti Miklós egyben egyik legtehetségesebb műfordítónk is (pl. La Fontaine, Baudelaire, Verlaine, Rimbaud versek fordítója).
II. Életéről
- 1909-ben született Budapesten. Születésének tragikus körülményeiről a ‘Huszonnyolc év' című versében és az 1939-ben írt ‘Ikrek hava' című lírai naplójában számol be. (Ikertestvére és édesanyja meghalt a szülésben.)
-1927-29 között Liberecben textilipari főiskolán tanult.
- 1930 őszén beiratkozott a szegedi bölcsészkar magyar-francia szakára.
- Két meghatározó élménye: 1. Alapító tagja a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának. A csoportosulás részben a népi írók falukutató mozgalmával tartott rokonságot, s Szeged környékén végeztek szociográfiai és néprajzi megfigyeléseket (Buday György, Hont Ferenc, Ortutay Gyula). 2. Atyai jó barátságot köt Sík Sándorral, a tudós szerzetessel, a magyar tanszék vezetőjével, s részint az ő hatására katolizált.
-1934-ben doktorált Kaffka Margit művészi fejlődéséből.
- 1935-ben házasságot kötött Gyarmati Fannival. Harmonikus, boldog házasságban éltek. A szerelem, kapcsolatuk szépsége az egyik életben tartó erőt jelentette számára a nehéz időkben.
-1937-ben Baumgarten jutalmat kapott, s feleségével Párizsba utaztak. (Egyébként többször járt Párizsban).
- 1940 őszén kapta az első munkaszolgálati behívót, s az utolsót 1944 májusában; Borba viszik, Jugoszlávia területére. 1944 októberében a tábort felszámolták, s két turnusban indíották nyugat felé a munkaszolgálatosokat. 1944. november 8-ának éjjelén érkeztek Győrbe. November 9-én Abdán lelőtték a még életben lévőket.
- A sírt 1946-ban exhumálták, s ekkor megtalálták a költőt és az ún. Bori noteszt, amelyben a munkaszolgálat során írta verseit.
- Kötetei: Pogány köszöntő (1930), Újmódi pásztorok éneke (1931), Lábadozó szél (1933), Újhold (1935), Járkálj csak, halálraítélt! (1936), Meredek út (1938),Tajtékos ég (1946 - posztumusz-kötet)
III. Tétova óda
A hitvesi szerelem legkitűnőbb alkotásai a negyvenes években születtek. A személyes élet intimitása és a történelem tragikuma emeli ódai magaslatra ezeket a verseket. Közülük is talán legszebb a Tétova óda (1943).
- A vers címében szereplő jelző bizonytalanságot, határozatlanságot fejez ki, melyben ott rejlik az esetleges kudarc lehetősége, a kísérlet sikertelensége is.
- A költő valójában lehetetlen feladatra vállalkozik: szerelmének lényegét szeretné egyetlen képben, egyetlen hasonlatban megragadni. A versből többször is kiderül, hogy többszöri próbálkozás előzte meg a mostanit, hiszen versek sokaságában énekelte meg hol játékos, hol himnikus hangon azt az érzelmet, melyet Fanni iránt érzett.
- Ez a szerelem a diákkori kamaszos érzésektől a felnőtt és a háború rémségeitől létében fenyegetett férfi áhítatos rajongásáig egyre gazdagodott, oly bonyolultan összetetté vált, hogy érthető a verset indító töprengő megtorpanás.
- Ritkaság számba megy az a szerelmi líra, melynek mindvégig egyetlen nő az ihletője, a vers forrása tehát nem pillanatnyi fellángolás.
- Óriási végleteket akart összefogni egyetlen képben ill. egyetlen hasonlatban: a szerelem bejárhatatlan és beláthatatlan végtelensége, a világmindenség nyüzsgő és áradó mozgalmassága mellett a változatlan mozdulatlanságról valamint a szerelem biztos és örök voltáról, halhatatlanságról ír.
- A legtökéletesebb, a legpontosabb kifejezés megtalálása számára nemcsak szakmai becsvágy, hanem erkölcsi helytállás, élet-halál kérdése. Ezért kerül a vers első részének lezárásába a költői elszántságot kifejező ars poetica.
- A mű következő egysége az esti otthon meghitt intimitásába, a nehéz nap után hazatérő asszony közvetlen világába vezet. A szerelmi érzés hallatlan gyöngédségét érzékelteti, hogy az átlelkesült tárgyak is a szeretett nőt dicsérik.
- Az emberi jövőben reménykedő költői tervezgetés után a fáradtságtól lassan elszenderedő asszony törékeny testi valójának szépsége lesz a csodálkozó ámulat tárgya.
- Az elalvásnak, az álomba merülésnek apró mozzanatai közvetítik most a testi-lelki vágyakozásból fakadó meghatottságot.
- Az eddigi keresztrímes jambikus verssorok sora a költemény befejezésében rímtelen szabad versbe megy át: a vallomás túlcsorduló érzése szétfeszítette a formai kötöttséget.
- A versben beszélő már nem kívülről figyel, hanem mindenestül azonosul a másikkal: egyek a szerelemben, benne alszik ő is, hiszen a kedves a világ.
- Az utolsó három sor sejtelmessége valami érzékek feletti szférába emeli a verset - így vallva a hitvesi rajongás kiismerhetetlen titkairól.
IV. Hetedik ecloga (1944)
Radnóti hires versciklusa az eclogák, amelyek a költő újklasszicista stílusát bizonyítják. A vergiliusi antik ecloga műfaj formai kellékeit részben megtartva, részben megváltoztatva a szerző a XX. századi ember problémájáról, az üldözöttségről ír. (Eredetileg párbeszédes műfaj, hexameterekben írva, politikai, esztétikai, filozofikus kérdésekről szóló alkotás.)
A monologikus forma már Vergilius eclogái között is megtalálható. Radnótinál mégis inkább párbeszédről van szó, hiszen a címzett egyértelmű. A megszólított Fanni (“Látod-e, drága…”képviseli mindazt, amiért érdemes kitartani, amiért érdemes elviselni a lager borzalmait.
Művészi szempontból bravúrosan keverednek a versben a felvillanó emlékek az otthoni tájról, a naturalista lágerkép (a lágerbeli életről, körülményekről, a költő helyzetéről) és a szürrealista vízió (csak az álom által menekülhetnek a foglyok). A zárlat az eclogát egyértelműen a hűség és szerelem ódájává emeli. („..nem tudok én élni se, halni se nélküled immár.")
__________________________________________________________
A líra a XIX. század utolsó harmadában
I. A korszak hátteréről
a) A korszak alkotói eltávolodtak a romantikától. Ez az eltávolodás több irányban történt, így többféle stílusirányzat alakult ki: realizmus, naturalizmus, impresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió. A realizmus és naturalizmus elsődlegesen a prózában, drámában, a többi stílusirányzat a lírában van jelen.
b) A művészeti változások mögött társadalmi változások és ideológiai okok állnak. A XIX. sz. Nyugat-Európában a kapitalizmus virágkora, míg a közép-kelet-európai országokban a polgári átalakulás csak a század közepére fejeződik be. A század utolsó harmada már a monopolkapitalizmus (más néven imperializmus kora). Átalakul, felgyorsul az életforma. A demográfiai növekedés tovább folytatódik. Modern nagyvárosok alakulnak ki, nyüzsgő életformával. Megváltozik a művészet, a költészet helye és szerepe a korábbi korszakokhoz képest.
c) A korszakban a polgári filozófiáknak két ága jelenik meg:
- Természettudományos beállítottságú a pozitivizmus, amely a tapasztalati tényekre irányítja a figyelmet. A pozitivizmus a filozófiai háttere a realizmusnak, naturalizmusnak, impresszionizmusnak. Hiszik, hogy a társadalom jobbá tehető.
- Metafizikus beállítottságú, az élet nagy kérdéseivel az ún. életfilozófiák foglalkoznak. Az élet nagy kérdéseire keresik a választ, olyan kérdésekre, amelyek kívül esnek a szaktudományok területein. Az életfilozófiák a fennálló társadalmat elvetik. Az életfilozófiák a szimbolizmusnak és a szecessziónak szolgálnak háttérül.
II. Az egyes – lírában is megjelenő - stílusirányzatok
1.) Impresszionizmus
Elsősorban a festészetben jelentkezik, filozófiai háttere a pozitivizmus.
Figyelembe veszik a levegő perspektívát, annak színmódosító hatását. A pillanat megragadására törekszik. Ennek eszköze a gyors ecsetkezelés, a kontúrok elmosása, a szabadtérben történő festészet.
Szakít az akademizmus formai merevségével, kimódolt kompozíciójával, természetellenes színvilágával.
Az elnevezés Monet: A napkelte impressziója című festményéről gúnynévként terjedt el. Híresebb képviselői: Monet (moné), Manet (mané), Renoir (rönoár), Pissarro, Degas (dögá).
Az irodalomban elsősorban stilisztikai szinten jelentkezik: állóképszerűség, nominalitás (=névszói stílus) jellemzi; a pillanat megragadására, az érzéki benyomások, a hangulatiság megörökítésére törekszik. A lírában ill. a prózában leírásként, betétként szerepel.
A zenében progaramzeneként van jelen, pl. Debussy (döbüsszi), Ravel műveiben (Ravel: Bolero, Debussy: A tenger stb.)
2.) Szimbolizmus
A szó a görög szün + ballo = együttlátni szóból ered, azaz törekvése, hogy a jelenségek mögött meghúzódó lényeget jelképek segítségével érzékeltesse.
A szimbolista szimbólumhasználat jellemzője, hogy a jelkép egyértelműen föl nem fejthető, inkább jelentéseket, képzeteket sugall. A szimbólum a versben egyedi jelkép, csak az adott szerző adott művében szerepel. Valamely mélyebb igazság érzékeltetésére szolgál. Ez a szimbólum a szöveg szervezőelve is egyben.
A szimbólumhasználattal egyenértékű a vers zeneisége, hiszen a teljességből a zene képes a legtöbbet visszaadni.
3.) Szecesszió
A századvég és századelő legátfogóbb művészi irányzata.
A magyar elnevezés a latin ‘kivonulni’ szóból ered. A német elnevezések (Jugendstil, Blumenstil) az újítójellegére, illetve a virágmotívumra utalnak. Az olasz elnevezés ‘arte nuovo’ és a francia l’Art Nouvelle szintén az új művészet nyitányaként értelmezi.
Világképi jellemzője a polgári lét unalmából, egyhangúságából való elvágyódás, tényleges vagy elképzelt kivonulás, az otthontalanság érzet, a mesterséges élmények keresése (alkohol, kábítószer), a felfokozott és túlfűtött erotika, az átesztétizált halálvágy (dekadencia).
Formavilágára az erős díszítettség, a növényi és állati ornamentika, a keleti és folklórelemek használata, a motívumok indázó gyűrűzése, az erőteljes és dekoratív színek (arany, vörös, méregzöld, fekete) jellemző.
Elsősorban az építészetben és iparművészetben hozott létre jelentős alkotásokat, az irodalomban mint a századforduló törekvéseinek összefoglalása jelentkezik.
4.) L’art pour l’art
a.) Költői-művészi törekvés, illetve csoportosulás a líra megújítására a XIX. század utolsó harmadában. Alapelve:
– a haszonelvűség világában a költő nem lehet vátesz, próféta; nem állhat helyt a polgári világért, csak önmagáért
– a költői nyelv megújításának programját hirdeti: meg kell szabadítani a líranyelvet a romantika kiüresedett kliséitől, a retorikától: a szavakat újfajta szintaktikai helyzetbe hozva kell megújítani a nyelvet, azaz a lexikahasználatban (szókincs) és szintaktikában (mondattan) a matematika egzaktságát a zene lehetőségeivel kell társítani.
-Szó szerinti fordítása: „művészet a művészetért” nem egyszerűen öncélú művészetet jelent, hanem azt, hogy minden művészti ágnak, művésznek saját, önálló formanyelvet kell teremtenie, a művészetnek nem a társadalomformálás, nem a didaktika (tanítás) a feladata, hanem a tiszta művészet. A művészet nem eszköz, hanem maga a cél.
- Megváltozik a művész és a közönség viszonya. Olykor megvetéssel néznek közönségükre, amelyet ki is fejeznek polgárpukkasztó magatartásukkal, életmódjukkal (ez főleg a dandy és a bohém típusra igaz), vagy visszavonulnak a „költészet elefántcsonttornyába”.
- A romantika személyiség- és személyességkultuszával szemben a személytelenség és a líra objektivizálódása figyelhető meg.
- Az új költői nyelv összetettebb, megnő a költői képek szerepe, nehezebben megfejthetővé válik az asszociációs körük.
- Ugyanakkor megfigyelhető a formák klasszicizálódása, megnő a költői mesterség, technika szerepe. A romantika szabadabb formakezelésétől egy keményebb, tárgyiasabb, szigorúbb formájú költészet felé fordulnak. Ez a törekvés a parnasszisták költészetében figyelhető meg leginkább.
III A francia líra legnagyobb alakjai
A modernizmus leghíresebb alkotói a francia irodalomból ismertek.
Charles Baudelaire (1821–1867)
Nemcsak életművével, hanem életvitelével is óriási hatást gyakorolt kortársaira és követőire. Egyszerre a jólöltözött dandy, világfi-imágó kialakítója, és az elátkozott infernális (ördögi) művészkép megteremtője.
1841–42-ben a családi viszályok elől a trópusokra utazik. Párizsba visszatérve kikapja apai örökségét, a hatalmasnak számító 75000 frankot. Szállodába költözik, keleti kényelemben él, szeretőjével Jeanne Duvallal (a Fekete Vénusszal). (Monet: Legyezős lány)
1848-ban a barikádokon mostohaapjával, Aupick tábornokkal akar leszámolni.
Fokozatosan elszegényedve, az irodalmi életből kiesve halála előtt még Belgiumban tart felolvasókörutat.
1857-ben jelenik meg ‘A Romlás virágai’ című kötete, a líratörténet egyik mérföldköve (Babits, Kosztolányi, Tóth Árpád fordításában); majd ‘A Rossz virágai’ (Tornai József fordításában).
Tudatosan megalkotott a kötetkompozíció:
Ajánlás: Gautier-hez, a l’art pour l’art atyjához szól
Előhang: jelzi a kötet alaptónusát
Ciklusokba rendezi a verseket, programadó és programzáró verseket ír ciklus elejére és végére.
A versek önállóan is értelmes egységek, egymás után olvasva a témakör mélyebb, több szempontú érzékeltetését jelentik.
Költészetét az ambivalencia jellemzi. A spleen, a fájdalom, levertség az adott valósághoz való viszonyt jelzi; az ideál a vágyott eszményeket. Baudelaire célja a polgári létből való elmozdulás akár a szakrális, akár az infernális felé. Együtt van költészetében az isten- és sátánkultusz, a transzcendens érték helyébe lépő szépség és a rút felmutatása, a plátói szerelem és az erotika, az életigenlés és a halálvágy
Az albatrosz (1859.):
Az utólag a vershez illesztett negyedik strófa allegóriává egyszerűsíti a költeményt, a művész és a köznapiság világának ellentétévé. Az alaphelyzet szerint a sérült madarat a matrózok gúnyolják. A „kéklő lég ura” esetlenné válik. Ez a képsor az allegóriája a költők helyzetének a korabeli társadalomban.
Kapcsolatok (1857.):
A szimbolizmus egyik programverse. Baudelaire szerint a látszat világa mögött – mely kaotikusnak és esetlegesnek tűnik – van összhang és egység, melyről jelképek segítségével értesülhetünk. A költészetben a szavaknak nem szemantikai (jelentéstani) értékük van, hanem hangulati, zenei, s ezen hatások révén érzékelhetünk valamit a transzcendens értékek világából.
A vers témája szerint a természet misztikus világát ragadja meg (erre utal a nyitó metafora), majd szineztéziák sorával érzékelteti az összhangot és egységet, misztikus hangulatot.
Egy dög (1857.):
A vershelyzet szerint a lírai alany és kedvese egy séta alkalmával egy bomló tetem látványába ütközik. A rút látvány naturalisztikus részletezése esztétikailag tökéletes, tartalmilag igaz. A lírai alany az örökkévaló szerelmét vallja meg kedvesének.
A középkori költészet óta az első kísérlet a látvány mint esztétikai rút és a megformálás mint esztétikai szép kategóriájának összehangolására. Baudelaire szerint a szép és rút kategóriája emberi kategória; a természet a maga hatalmas összhangjában nem ismeri ezeket. Kívülállása az emberi világon egyszerre ijesztő, ironikus és félelmet keltően fenséges.
Paul Verlaine (1844–1896)
A modern Villon. Hányatott, szélsőségekkel teli az életútja. A polgári lét keretei közül kiszakadva végigjárja az érzelmek, emberi kapcsolatok pokoli köreit. Költészetének első szakaszára a pánerotikus világszemlélet, a mesterséges élmények, az alkoholmámor ihletése a jellemző.
Életútja második felén megtér, s a modern katolikus költészet egyik előfutára lesz.
Költészettan (1874.):
A szimbolizmus illetve a posztromantikus költészet egyik lehetséges ars poeticája. Annyiban kötődik a romantika, illetve az esztétikatörténet évezredes tapasztalatához, hogy a zeneiség fontosságát hangsúlyozza, hiszen filozófusok sora a zenét tartják a legfontosabb művészeti ágnak, a teljesség közvetítőjének.
Szakít viszont a romantikával, amennyiben a maradék kötöttséget is elveti: a retorikát, a klasszikus szintaktikát, a csattanót. Megtartja viszont mint szükséges rosszat a rímet, mert a teljes gátnélküliséget még nem vállalja.
Őszi chanson (1864.):
A zenévé oldott líra költői programjának legszebb művészi megvalósítása. A természet elmúlásának konkrét képéből indul ki, ezt a képet általánosítja, majd magára vonatkoztatja. Rendkívül zenei hatású a vers, ez a hangszimbolikai eszközök sokaságának köszönhető (ritmus, rím, alliterációk, mély magánhangzók monotonitása. A vers hangulatisága, zeneisége és tartalma összhangban van.
Arthur Rimbaud (1854–1891)
Victor Hugo kölyök-Shakespeare-nek nevezte. Életművét 17–19 éves korában alkotta meg. 20 évesen véglegesen búcsút mond a költészetnek és a polgári világnak, kivonul Európából.
A világirodalom egyik legkövetkezetesebb alkotója, aki eljut a költészet határáig, folytatva a szó és a líra lehetőségeit a klasszikus költészet keretein belül véglegesen kiaknázva. Bár nagyhatású prózaverseket is ír, és előfutára szinte minden avantgárd irányzatnak, megmarad a hagyományos európai líratörténet általa is tágított keretei közt.
A magánhangzók szonettje (1871.):
A nyelv, a beszéd válságát a költészet előbb érzékeli, mint a filozófia. A nyelvproblémát előlegzi, veti föl Rimbaud is. Részint azt, hogy a szavaknak, hangoknak nem jelentése van, hanem asszociációs bázisa, másrészt előlegzi azt a gondolatot, mely szerint “létem, tudatom határa nyelvem határával azonos”.
Rimbaud ugyanakkor hisz abban, hogy a szó összetevőinek analízise elvezet a szó megértéséig. Ez az elemzés pedig elvezet a világ legbenső titkainak értelméhez, s fölfedi a teremtő ige titkát. Hiszen János evangéliuma szerint: “Kezdetben volt az ige...”.
A vers íve az alfától az ómegáig tart, azaz a kezdettől a végig, mely egyúttal Jézus attribútuma is. A vizsgálódás másik szinten az infernálistól, a Legyek Urától (=sátán) tart a szakrális felé, s belefut a végítélet csöndjébe, minden szó forrásába.
-------------------------------------------------------------------------------------
Márai Sándor lírájából
Életéről, munkásságáról
- Márai (eredeti nevén: Grosschmid) Sándor Kassán született 1900. április 11-én polgári értelmiségi családban. Ősei szász polgárok voltak.
- Kassán, Eperjesen, majd Budapesten végezte középiskolai tanulmányait.
- 18 évesen már tárcákat írt a Budapesti Naplóba, újságíróként tevékenykedett.
- 1919-től 1923-ig Németországban, 1923-tól Párizsban élt.
- Lipcsében, Frankfurtban és Berlinben egyetemi tanulmányokat folytatott. A Frankfurter Zeitung gyakran közölte cikkeit.
- 1926-ban hosszabb utat tett a Közel-Keleten. Európa polgárának hitte magát, annak a liberális polgári szellemnek a szolgálatát vállalta, mely ifjúságában vette körül.
- 1928-tól Magyarországon kapcsolódott be az irodalmi életbe.
- Hitler hatalomra jutása számára a polgári liberalizmus vesztét jelentette, ezért igyekezett olyan szellemi magatartást kialakítani, amely a barbár és technicista szellemmel szemben a fenyegetett európai kultúrát védik.
- Műveiben elítéle a háborút, az antidemokratikus törekvéseket (1943-1944).
- Az 1945 utáni változásokkal nem értett egyet, 1948-ban Svájcba költözött, 1950-52 között Olaszországban élt, aztán az USA-ban telepedett le. Idős korában, betegen, magára maradtan San Diego-i otthonában saját kezűleg vetett véget életének 1989-ben (a rendszerváltást már nem érhette meg).
- Írói munkássága 1927-ben indul (Istenek nyomában – közel-keleti tapasztalatairól szól.)
Egyre inkább felfedezi önéletrajzi hajlamát, fiatalkori regényei az önkeresésről, önmegismerésről szólnak (pl. A zendülők).
- Híresebb regényei:
- Az emigrációs évek során írta legszebb, legismertebb verseit: Halotti beszéd, Mennyből az angyal címmel.
Márai Sándor: Halotti beszéd
a) előzmények (rájátszások): Márai versében tudatosan rájátszik a XII. sz. végén keletkezett, első ismert magyar nyelvű szövegemlékünk, a Halotti beszéd és Könyörgés szövegére. Ezt a prédikációt az ún. Pray-kódexben, egy latin nyelvű egyházi könyvben lelték el. Ez az ómagyar kori alkotás a magyar irodalom és kultúra kezdetét jelzi számunkra. Márai Sándor ezzel szemben a véget, kultúránk, hagyományaink széthullását ragadja meg az emigráció körülményei közepette. A Halotti beszéd és Könyörgés szövege mellett többször felidéződik az alkotásban Vörösmarty Mihály Szózata, ám annak hangulatát, tartalmát tagadva.
b) keletkezés körülményei: A vers 1950-ben íródott, a második világháború utáni nyomorúságos időszakban. Nagyon sokan vágtak neki az emigrációnak a háborús szenvedések, a fajüldözés, a kommunista hatalomátvétel miatt. A világháború után sem szüntek meg az ellentétek a szuperhatalmak között, a következő évtizedeket a hidegháború szembenállása határozta meg. Az ellentétes politikai felfogás katonai és politikai tömbök kialakulásához, hidegháborújához vezetett. A magyarság sorsa nem volt tényező, ezért válaszolja Vörösmarty szavaira Márai Sándor: „De mártudod: Igen! Lehet!...” (lásd Vörösmarty: „Az nem lehet, hogy annyi ész, erő/ És oly szent akarat/ Hiába sorvadozzanak/Egy átoksúly alatt”).
c) Az alkotás 1951-ben jelent meg, Possilippoban (Olaszország), az 1978-as A delfin visszatér c. kötetben szerepel. Műfaja halotti beszéd.
d) Az alkotás címe nem csak rájátszás, evokáció, egyúttal műfajmegjelölő is: halotti beszéd az emigránsok, a magyar kultúra felett.
e) Az alkotás témája, tartalma az emigránsok helyzetétől, a szülőföld tudatáról, nyelvének és kultúrájának fokozatos elvesztéséről szól. Azért lettek emigránssá, mert hazájukban valamilyen oknál fogva büntetés várna rájuk (pl. származás, politikai hovatartozás, nézetek miatt stb.) Ám külföldön sem jobb a helyzet: lenézés és nyomor a sorsuk – tehát sehol sem teljes értékű állampolgárok. Csak kósza emlékeik maradnak a hajdanvolt hazáról. A magyarság a nagyhatalmak játékszerévé vált a vesztes háború nyomán. A költő ezt a bizonyosságot fejezi ki versében. Nihilista hangnemét a nukleáris világháború lehetősége is indokolja, melynek megvalósulása esetén valóban minden mindegy lenne.
f) Az alkotás szerkezeti megformáltság szempontjából egy tömbből áll, hatvanhat soros költemény. Két szerkezeti egységből áll, a részeket a 39., rímtelen sor választja el egymástól. („Még azt hiszed, hogy élsz…. Nem… Rossz álom ez is!”) Az első szerkezeti egység képsorával az emigránsokéletkörülményeit, létezési lehetőségeit mutatja be szerte a világon. Impresszionista jellegű életképek villannak fel Ohióban, Ausztráliában, Németországban, spanyol nyelvterületen. Akárhol is élik életüket, a hazától való elszakadás, a beilleszkedési nehézségek miatt az elidegenedés életérzése erősödik fel a kivándorlókban (pl. az ’oké’-t felelő gyermek, az angolosodó névhasználat). A hazához, a kultúrához, hagyományokhoz való kötődést a természeti képek sugallják: az egykori nagy irodalmárok szavai törnek elő az emigráns számára. A második szerkezeti egységben a költő a túlélés lehetséges eszközeit, módozatait sorolja fel az emigráció közepette.
A vers konklúziója (következtetése): a hazai kultúrától való elszakadás talajtalanná teszi az emigránsokat, lelkileg, szellemileg ’elszáradnak’.
e) A vers szövegének szervező elve az evokáció, azaz a megidézés: emlékképeket és irodalmi utalásokat vonultat fel az alkotó a versben. Ugyan az emigránsokban tompulnak az emlékképek és a hazai kultúra, de még ilyen körülmények közepette is ragaszkodnak ezekhez az értékekhez. A kivándoroltak a világ különféle szegletében élnek, de a gyökereik, a magyarságuk azonos. Ugyanakkor más nemzeteket is megemlít az alkotó: nem magyar specifikum a kivándorlás, más nemzetek fiainak is ez a sorsa.
f). A versszövegben rendkívül sok az utalás a magyar kultúra nagyjaira: írókra, költőkre, zeneszerzőkre, festőkre (pl. Ady, Babits, Krúdy, Bartók, Rippl-Rónai). Az evokált művek (Halotti beszéd, Szózat) szintén szimbolikus értelmet nyernek a versben: a magyar kultúra és hazafiság jelképei. Az életképek motívumai a hazai és a kinti emlékképekre épülnek, felértékelődnek az emigrációs lét közepette (pl. Margit-sziget, Mikó utca, Shelley-kötet stb.)
g) A versszöveg uralkodó stílusirányzatai a realizmus és a naturalizmus: a midennapi élet kereteit mutatja be az alkotó realista hitelességgel és naturalista részletességgel. A stilisztikai eszközök közül az áthajlások gyakorisága, az ellentétek kiélezése dominál; az előbbi az élőbeszédszerűség felé viszi a szöveget, az utóbbi a kivándoroltak megalázottságát hivatott hangsúlyozni.
h) Az alkotásban nem lelhetünk fel szabályos verselést, a szöveg a gondolatritmuson alapszik, rímképlete páros (aabb).
_____________________________________________
A reformkor főbb gondolatai Vörösmarty Mihály lírájában
1. A reformkor és célkitűzései
- Történelmünk 1825-1848 közötti szakaszát reformkornak nevezzük. A reform az uralkodó osztály általi modernizáló intézkedéseket jelenti, melyek – hatalmuk megtartása mellett – a rendszer gazdasági-társadalmi átalakítását szolgálja.
- A magyarországi reformkor fő célkitűzései a polgárosodás (a polgárosodó nyugathoz való felzárkózás) és a nemzeti függetlenség (Habsburgoktól való elszakadás) voltak. A cél egy Magyarországról, magyar nyelven irányított nemzetállam megteremtése volt, a feudális társadalmi-gazdasági rendszer felszámolása, a gazdaság fellendítése, a magyar kultúra ügyének felkarolása. Kölcsey Ferenc találóan fogalmazta meg: „Jelszavaink valának: haza és haladás.”
2. Vörösmarty Mihály és a reformkor kapcsolata
- Ebben a korszakban a magyar irodalmi élet kiválóságai többnyire köznemesi származású, jogász végzettségű személyek voltak, akik felvállalták a közéletiséget. Vörösmarty Mihály is ilyen költő volt.
- 1800-ban Pusztanyéken született, köznemesi családban.
- Pesten jogot végzett, joggyakorlatai során alkalma volt megismerkedni a megyei közéletet foglalkoztató problémákkal, részletes képet kaphatott az ország helyzetéről.
- A politikai életben egyetértett a változtatások, reformok szükségességével, de mindvégig kételyek és aggodalmak gyötörték.
- Irodalmi munkásságát 1825-ben koronázta először siker: Zalán futása című romantikus eposzától számítják az irodalmi reformkor kezdetét.
3. Lírájának sajátosságai
- Egyszerre foglalkoztatták a nemzeti és egyetemes emberi létezés problémái (ez utóbbival kiemelkedik kortársai közül: foglalkoztatták a történelmi fejlődés kérdései – pl. Csongor és Tünde, Gondolatok a könyvtárban).
- A tettvágy túllendítették pesszimizmusán, a kor problémáiról, a megoldási lehetőségekről alkotott véleményét tükrözik reformkori lírai alkotásai. Közöttük is kiemelkedő jelentőségű a Szózat, amely máig a magyar nemzeti összetartozás szimbóluma, másodlagos nemzeti jelképünk (Egressy Béni zenésítette meg.)
4. Szózat
- A költemény megírását az 1832-36-os országgyűlési ciklus válságba torkollása váltotta ki: az önkéntes örökváltság témáját az alsótábla elogadta, de az Udvar meg akarta akadályozni ennek törvényerőre emelkedését, így válság alakult ki, Kölcsey például ekkor hagyta el az országgyűlést.
1836-ban, egy forrongó korszakban keletkezett a vers. A jövő bizonytalan volt, de a „haza és a haladás” ügye lelkesítő erővel hatott.
- A költemény ennek megfelelően bizakodóbb hangvételű, mint a 14 évvel korábban megjelent Himnusz (Kölcsey Ferenc). Mindkét mű az Auróra című zsebkönyvben jelent meg.
- A Szózat műfaja óda: emelkedett, ünnepélyes hangon szól egy közösségi hang a kortárs magyarsághoz. (Már mindenkit a nemzet részének tekint, nem csak a magyar nemességet.)
- A „szózat” szó kinyilatkoztatást, szónoklatot jelent, a költő nem kételkedik mondanivalójának igazságában, az egész közösség életét befolyásoló dolgokra kívánja felhívni a figyelmet.
- A mű a címének megfelelő szerkezeti felépítést mutat, érvelő jellegű (verstípusa: retorikus, érték- és időszembesítő vers).
- A vers lényegi üzenete: a haza iránti feltétlen hűség, mely a kortársakhoz, de bármely kor magyar emberéhez is szólhat.
5. A Guttenberg-albumba
- Egyetemes emberi problémákkal foglalkozik AGuttenberg-albumba című romantikus epigramma. Ezek a proglémák azonban olyanok, melyek a reformkori magyarásg problémái is egyúttal.
- Az epigramma 1839-ben íródott. Európa a könyvnyomtatás400. évfordulója megünneplésére készült, egy gyűjteményes kötetet kívántak kiadni, versét Vörösmarty ebbe a németországi gyűjteménybe szánta.
- Az epigramma lírai alanya szintén közösségi-prófétai hangon szólal meg.
- Műfaját tekintve epigramma, de terjedelme a romantikus hevület következtében hosszabb, mint a klasszikus értelemben vett epigrammáké.
- A költemény egyetlen hatalmas romantikuskörmondat: először a feltételek felsorolását (a babonaság eltűnése, tudománypártolás, háborúellenesség, egyenlőnek született emberek, országhatárokon átívelő emberi testvériség) olvashatjuk, és csak a végén derül ki, ezek teljesítése által lesz méltó az emberiség Gutenberg nevéhez. Ezt a fajta szerkesztési módszert késleltetésnek nevezzük, fokozza az olvasó/hallgató érdeklődését,kíváncsiságát.
- A vers beszélője a könyvnek a műveltség terjedésében, a világ megértésében tulajdonít különösen nagy szerepet. Az értelmiségieknek pedig saját ügyüknek kell tekinteni a többi ember sorsát is: „És áldozni tudó szív nemesíti az észt”. Ez a költemény érzelmi tetőpontja, egy hatalmas romantikus képben összegezve a legfontosabbat: „Majd ha tanácsot tart a föld népsége magával/ És eget ostromló hangokon összekiált/ S a zajból egy szó válik ki dörögve: „igazság!”.
A tudomány feladata tehát, hogy az emberiség javát szolgálja, a tudást az egyenlő és igazságos életkörülmények megteremtésére használja.
- Az epigramma keretes szerkezetűnek is tekinthető: a címre a szövegben csupán az utolsó két sor utal, egyben magyarázatot adva a címválasztásra is.
6. Gondolatok a könyvtárban
- Vörösmarty 1844-ben írott költeménye a Gondolatoka könyvtárban című gondolatióda. Keletkezésének hátterét a költő ez évi látogatása adja a Magyar Tudományos Akadémia újonnan létrejött könyvtárában.
- A címfilozofikus alaphangulatot teremt, ez a mű egészén megfigyelhető, csupán néhol szakítják meg az őszinte felháborodás kitörései.
- Az alkotás kezdő soraiból felismerhető a beszédhelyzet: a vers lírai alanya a tudósokat, tágabb értelemben az értelmiségieket szólítja meg, az ő felelősségüket boncolgatja.
- A költemény kiindulópontja egy civilizációtörténeti megfigyelés: akkoriban a könyvek többsége rongyokból készült. A könyvek alapanyaga és a könyvek tartalmát szolgáltató gondolatok között óriási ellentétek figyelhetők meg.
- A vers tagolását a gondolatok áramlása határozza meg, így a szöveg rövidebb-hosszabb bekezdésekből áll.
- Egy általános érvényű megállapítással indít: „Az emberiségnek elhányt rongyain/ Komor betűkkel, mint a téli éj/ Leirva áll a rettentő tanulság:/ »Hogy míg nyomorra milliók születnek,/ Néhány ezernek jutna üdv a földön/ Ha istenésszel, angyal érzelemmel/ Használni tudnák éltök napjait.«”.
- Ebből jogosan következik a kérdés: Mire való hát a tudomány, ha nem arra, hogy milliók életét jobbá tegye? A romantikára oly jellemző eszme-valóság ellentét szerint szervezi a szöveget a költő: „Erény van írva e lapon; de egykor/ Zsivány ruhája volt.” vagy: „És itt a törvény – véres lázadók,/ Hamis bírák és zsarnokok mezéből/ Fehérre mosdott könyvek lapjain.”. A tanulság: lehet írni számtalan könyvet az igazságról, a törvényről, de ha mindez nem válik a valóság részévé, akkor az a könyv hiába íródott.
- Számos ellentétpár felsorolása után felháborodottan kérdezi: „Országok rongya! könyvtár a neved.” (...) „Hol a nagyobb rész boldogsága? – Ment-e/ A könyvek által a világ elébb?”. A válasz egyértelműen nem, mert valójában elmélyítette az írástudók és tudatlanok közötti szakadékot. A rossz szándékúak kihasználták ezt az előnyt.
- Ez az elkeserítő igazság azonban elrettenti a lírai ént. Túllép elkeseredésén. Hisz abban, hogy a nemes eszmékét való küzdelem célhoz ér, még ha az egyén ezt biológiai korlátai miatt nem is érheti meg. Hisz abban, hogy a reformkori nagy eszmék (igazság, szabadság, emberi összefogás, törvény előtti egyenlőség) meg fognak valósulni. (Az Egyesült Államok történelmi helyzetét hozza fel példának, igaz, hogy még ott sem tökéletes minden, a faji megkülönböztetés, a rabszolgatartás intézménye beárnyékolja ezt a képet.)
- A szellemi küzdelmet Bábel tornyának építéséhez hasonlítja, és ezen a képen keresztül válik világossá az emberi sors körforgása: fejlődés- kiteljesedés – hanyatlás – pusztulás vár az egyénre és a nemzetekre is.
Hisz abban, hogy a távoli jövőben lesz eredménye ennek a harcnak, még ha az isteni törvényszerűség szerint ennek a sorsa is a pusztulás lehet.
- A várakozásokkal ellentétben a mű végkicsengése mégsem elkeserítő: „Ember vagyunk, a föld s az ég fia./ Lelkünk a szárny, melly ég felé viszen”. Az ember a világ része, megvan ebben a maga szerepe, még akkor is, ha ezt ő maga nem látja.
- Így jut el a„Mi dolgunk a világon? küzdeni/ Erőnk szerint a legnemesbekért. Előttünk egy nemzetnek sorsa áll” gondolatához. Ha mindenki megtette a tőle telhető legtöbbet, amit a hazáért/világért tehet, csak akkor mondhatjuk: „Köszönjük élet! áldomásaidat,/ Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
7. Következtetések
A költemények alapján érzékelhető, hogy a reformkor politikusaira nagy nyomás nehezedett, hatalmas felelősség terhe nyomta vállukat.
Vörösmarty Mihály reformkori műveiben jól látható ez a kétely, vívódás. A versek egyfajta optimista-érvelő szerkesztésével a költő az önmeggyőzés és a korabeli kisszámú magyar olvasóközönség meggyőzését szolgálta.
__________________________________________________________